Zgodnie z art. 9 ust.1d ustawy o zasadach o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników (Dz. U. z 2024r., poz. 375), aktualizacja danych
adresowych osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, posiadającej identyfikator PESEL może być dokonana w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Podatnicy mogą również dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania według wzoru określonego w przepisach (ZAP-3). W praktyce jednak urzędnicy poza przypadkiem aktualizacji w deklaracji podatkowej, bezwzględnie wymagają złożenia formularza ZAP-3. Urzędnicy za nic mają podanie aktualnego adresu zamieszkania w pełnomocnictwie do podpisywania deklaracji podatkowych -odmawiając temu dokumentowi przymiotu innego dokumentu związanego z obowiązkiem podatkowym. Jeżeli zatem pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych nie jest związane z obowiązkiem podatkowym, to z czym jest jest związane? Co innego z takim dokumentem można załatwić -jeśli nie zadeklarowanie szczegółów związanych z ciążących na podatniku obowiązkiem podatkowym? Wobec tego o jaki inny dokument niż deklaracja podatkowa może chodzić ustawodawcy? Wzór pełnomocnictwa został wprowadzony w drodze Rozporządzenia Ministra Finansów i zawiera on rubrykę: "aktualny adres zamieszkania". Na jakiej podstawie prawnej podane tam dane nie są respektowane? Najwyraźniej urzędnicy nie chcą odstąpić od dawnych nawyków biurokratycznych. Choć nieskładanie deklaracji podatkowych jest czynem zabronionym, urzędnicy utrudniają jej złożenie w formie elektronicznej, przez brak rejestracji pełnomocnictwa, w sytuacji gdy wskazany w nim aktualny adres zamieszkania jest inny niż zgromadzone w urzędzie dane. Pora uzdrowić ten system!